Popular Posts

Thursday 15 January 2015

Macam mana nak atasi sembelit ketika hamil?

This is my first experience, sembelit teruk jugak time preggy kali ni..Rasanya dulu anak first ok je takda masalah nak sembelit ke apa..uhu..agak tak best la sebab rasa sakit nak membuang tapi pergi toilet taknak keluar pulak..uhu..
kalau boleh taknak meneran lama2 sebab ada yang cakap bahaya takut boleh buasir pulak tambah2 time hamil ni sensitif sikit..
so I ada jugak mencari tips, mostly said minum banyak air. I memang tiap2 hari akan make sure fluid intake is more than 2liter everyday..tak cukup lagi ke ye? Musykil jugak sebab bibir I pun macam kering teruk macam tak cukup air..mungkin ke kena tambah jadi lebih dari 3 or 4 liter?
tapi risau jugak sebab penah terbaca ada yang air ketuban terlalu banyak dari sepatutnya sebab minum air banyak sangat time hamil..hurmm..konfius I..
another tips untuk hilangkan sembelit ialah makan buah dan sayuran banyak2. .erm..I rasa yang ni susah sikit sebab bukan tiap2 hari pergi pasar nak beli buah dan sayur..yang ada kat rumah pun sayur dan buah yang tahan lama..
macam mana eh nak buat? Any other tips?

No comments:

Post a Comment