Popular Posts

Tuesday 23 December 2014

Sarang burung tidak selamat ketika hamil


I tahu time hamil ni kita simply nak makan semua yang dikatakan bagus tapi tanpa selidik or bertanya kepada pelbagai pihak.

I ada terbaca time preggy ni ramai yang tercari-cari sarang burung nak makan.  I pun tak tahu apa benefits untuk both mum and baby. And tak terasa pun nak try. My own reasons are I maybe tak lalu kot sebab tahu kan sarang burung ni diperbuat dari saliva (air liur ) burung tu sendiri. Why dont makan je terus sekor burung tu..ihi..
The other reason is mahal kan harga sarang burung ni. So sebab tu la..

I post topik ni bukan bias tak bagi ibu hamil lain nak makan sup sarang burung. Cumanya I accidentally terjumpa jawapan dari seorang doctor yang mengatakan sarang burung tak selamat untuk ibu hamil.

Memang sarang burung yang asli ada khasiatnya tersendiri salah satunya ada anti - aging properties and so on.

Tapi bila ditanya adakah selamat untuk ibu hamil, Dr. Patrick Chia simply said no. Boleh rujuk di http://www.babycenter.com.my/x1044017/is-it-safe-to-eat-birds-nest-soup-in-pregnancy

Dia pun kata disebabkan susah nak dapat bird nest ni, harga jadi terlampau mahal tapi still ramai ibu hamil nak try yang kononnya bagus untuk bayi tapi takde proven facts pun mengatakan ada beza bila makan and tak makan bird nest masa hamil. I think banyak lagi pilihan makanan yang di jamin bersih, selamat dan berkhasiat untuk baby. Dan tak perlu mahal2. 

Ada jugak sesetengah pengeluar yang menggunakan teknik "bleaching" dan menggunakan pewarna tambahan untuk menampakkan sarang burung ni lebih elok. 

Ni satu true story la yang maybe buatkan I tak lalu nak try pun bird nest ni walaupun ada orang nak bagi free. Adik I pernah kerja buat pembersihan sarang burung ni. Kerja dia buang bulu2 burung kat sarang tu. Ingat senang ke? Dia kata nak bagi betul2 bersih bukan senang sebab bukan bulu je melekat, sekali najis dan serangga pun ada. Tapi dia dapat upah 50sen je kot untuk satu sarang burung yang dibersihkan. Yang herannya awat dijual dengan harga yang sangat mahal pulak kan.

Owh lagi jawapan dari Dr.Zubaidi, dia pun tak syorkan sarang burung ketika hamil sebab ramai yang mengadu baby yang dilahirkan dapat alahan disebabkan ibu amalkan sarang burung ketika hamil dan menyusu. Boleh baca sendiri di http://drzubaidi.com/blog/makan-sop-sarang-burung-ketika-hamil/

Tapi kalau u all dah ada experience amalkan sarang burung masa hamil boleh lah share. Sebab ada juga kata boleh elakkan kuning baby. Betul ke?

5 comments:

  1. Saya amal kan sarang burung walit ni anak saya dapat penyakit paru2 berkuman kata doktor kena tunggu hospital seminggu..nafas saya pun teruk....menyesal saya amal kan sarang walit ketika hamil...saya beli sarang walet yg murah ..jee..takut itu la sbb anak saya sakit....saya harap semua kena la berhati2 ...apabila nak ambil suplement..supaya anak putih la....anak tak der demam kuning la....itu semua bohong ....minumam kat luar bahaya tak selamat..ape2 suplement..pun

    ReplyDelete
  2. Saya amal kan sarang burung walit ni anak saya dapat penyakit paru2 berkuman kata doktor kena tunggu hospital seminggu..nafas saya pun teruk....menyesal saya amal kan sarang walit ketika hamil...saya beli sarang walet yg murah ..jee..takut itu la sbb anak saya sakit....saya harap semua kena la berhati2 ...apabila nak ambil suplement..supaya anak putih la....anak tak der demam kuning la....itu semua bohong ....minumam kat luar bahaya tak selamat..ape2 suplement..pun

    ReplyDelete
  3. Saya amal kan sarang burung walit ni anak saya dapat penyakit paru2 berkuman kata doktor kena tunggu hospital seminggu..nafas saya pun teruk....menyesal saya amal kan sarang walit ketika hamil...saya beli sarang walet yg murah ..jee..takut itu la sbb anak saya sakit....saya harap semua kena la berhati2 ...apabila nak ambil suplement..supaya anak putih la....anak tak der demam kuning la....itu semua bohong ....minumam kat luar bahaya tak selamat..ape2 suplement..pun

    ReplyDelete
  4. Saya amal kan sarang burung walit ni anak saya dapat penyakit paru2 berkuman kata doktor kena tunggu hospital seminggu..nafas saya pun teruk....menyesal saya amal kan sarang walit ketika hamil...saya beli sarang walet yg murah ..jee..takut itu la sbb anak saya sakit....saya harap semua kena la berhati2 ...apabila nak ambil suplement..supaya anak putih la....anak tak der demam kuning la....itu semua bohong ....minumam kat luar bahaya tak selamat..ape2 suplement..pun

    ReplyDelete
  5. Saya ada amalkan sarang burung masa hamil.. utk pengetahuan keturunan saya mmg ada eczema adik beradik semua pun ada.. tp alhamdulilah anak saya takda n kulit dia takda masalah apa2 & Allah lindungi dia dari sebarang penyakit.. & sampai sekarang susah dia nk jatuh sakit. n kalau sakit @ demam pun takat sehari dua saja.

    ReplyDelete