Popular Posts

Thursday 4 December 2014

Amalan ketika hamil : Surah-surah amalan pilihan








Ibu Imam Syafie, ketika mengandungkan Imam Syafie sentiasa membaca Al-Quran. Sewaktu membaca, ibunya akan menyeru anaknya supaya memahami apa yang dibacanya. Sebab itu tidak hairanlah Imam Syafie boleh menghafal Al-Quran 30 juzu' sejak umurnya 7 tahun, kerana sejak dalam kandungan lagi beliau telah belajar Al-Quran.

Peribadi anak sebenarnya boleh dibentuk ketika mereka di dalam kandungan lagi kan. Bagi ibu hamil sudah semestinya menginginkan anak mereka menjadi anak yang baik, sihat, cukup sifat dan sebolehnya ingin mengelakkan perkara yang tidak elok. Sebagai orang Islam kita di galakkan banyak berdoa dan sebaiknya mengamalkan membaca Al-Quran.

Masa mengandung anak pertama dulu, I cuma memilih surah2 tertentu untuk diamalkan. Contonya surah Maryam, surah Yusuf, dan surah Yasin. Kadang2 nak habiskan surah Yusuf pun berhari-hari dengan alasan tidak larat kerana alah teruk ketika pertama kali hamil dulu. 

Untuk kehamilan kedua kali ini, I memang dah janji awal2 lagi walaupun belum hamil, I janji nak habiskan 30 juzu' sebelum baby lahir. So I menunggu hamil baru nak mulakan dari awal bacaan. Selepas buang implan yang I pakai hampir 3 tahun, I tunggu untuk hamil semula untuk kali kedua.
Masa tu baru I rasa apa yang wanita lain yang selama ini tunggu untuk hamil walaupun telah mencuba bermacam-macam ikhtiar selama bertahun-tahun. Walaupun I cuma tunggu beberapa bulan je,setiap bulan memang mendebarkan. Kadang-kadang ada bulan yang terlambat sikit period, I dah mula rasa teruja sangat-sangat, tapi tiba-tiba beberapa hari lepas tu period I terus rasa sedih,down.  
Tu baru beberapa bulan je mengharap. Bagaimana lagi kan yang dah tunggu bertahun. 

Walaupun I janji nak mula bacaan Al-Quran dari juzu 1-juzu' 30 setelah disahkan hamil, I terfikir, jika kita nak sesuatu mesti kita kena tunjukkan sikit effort kan. So walaupun I belum hamil, I dah mula dengan janji I untuk habiskan 30 juzu'. Dalam sebulan, I berjaya habiskan 10juzu'.. Tak lama lepas tu I hamil. Alhamdulillah..I sambungkan bacaan I. Tapi bila mula hamil, I dah tak dapat 10 juzu' sebulan. Kadang-kadang tak larat dan letih. Tapi I tetap jugak baca walaupun sehari 1 muka surat je. Walaupun ada jugak ponteng berhari-hari. Tak sama stamina sebelum dengan selepas hamil ni.. Kadang-kadang rasa takut jugak tak dapat tunaikan janji tu, tapi I baca ramai yang berjaya khatam Al-quran sepanjang kehamilan. So takkan I tak boleh kan. Walaupun merangkah,janji kepada Allah kena jugak tunaikan.

So berbalik kepada Surah-surah amalan ketika hamil, bagi yang tak mampu nak habiskan 30 juzu' boleh amalkan surah-surah tertentu sepanjang kehamilan contohnya;

1)Surah Al-Fathihah- Untuk terang hati

2) Surah Maryam- Untuk memudahkan ibu bersalin dan memperoleh anak yang sabar dan taat.

3) Surah Luqman- Untuk memperoleh anak cerdik akal dan cerdik jiwa.

4) Surah Yusuf- Untuk memperoleh anak cantik rupa dan cantik akhlak

5) Surah Hujurat - Untuk memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat berhati-hati.

6)Surah Yasin- Untuk ketenangan hati dan anak tidak mudah terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat

7)Surah At-Taubah-Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat

8)Surah An-Nahl- Untuk melahirkan anak yang berdisiplin.


Antara doa-doa yang mudah diamalkan ketika hamil pula ialah:

Doa Nabi Zakaria a.s:

doa dapat zuriat

Surah Ali Imran 3:38
Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya: “Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan.

Doa Nabi Yunus a.s (untuk memudahkan ketika bersalin)



No comments:

Post a Comment